|
Bewustzijn gebaseerd onderwijs
Onderwijs voor de
toekomst
Bewustzijn-gebaseerd onderwijs wordt op elk niveau
gegeven, van groep 1 van de basisschool tot en met
promotie aan de universiteit.Opvoedkundigen zijn tot
de conclusie gekomen dat het hoog tijd wordt om
uit te kijken naar onderwijssystemen die
uitgebalanceerde mensen afleveren.
Onderwijs op basis van bewustzijn is een van de nieuwe
systemen die onder de loep worden genomen.
Er wordt over gesproken op onderwijsconferenties.
In wetenschappelijke tijdschriften verschijnen er
onderzoeken over.
Bijvoorbeeld in 2001 in het blad Intelligence.
Klik
hier voor een samenvatting.
Onderwijsmensen gaan kijken op scholen die onderwijs
op basis van bewustzijn geven.
Er zijn over de hele wereld zo’n duizend scholen op
basis van bewustzijn, waaronder Engeland, India, de
Verenigde Staten. Ook in Nederland staat een school die
TM in het curriculum heeft opgenomen.
Klik hier voor meer informatie...
Niemand weet in deze tijd precies welke nieuwe
vaardigheden en kennis er nodig zijn voor de wereld van
morgen. De beste voorbereiding op de toekomst bestaat
dus niet uit een beperkte vakopleiding, maar uit
universeel onderwijs dat leerlingen in staat stelt
flexibel in te spelen op veranderingen. Onderwijs dat
kinderen een stevige basis geeft in zichzelf.
Aangezien bewustzijn datgene is waarmee en waardoor
alles gekend wordt, vormt het de basis van alle kennis.
Bewustzijnsontwikkeling is dan ook de sleutel tot de
ontwikkeling van omvattende en diepgaande kennis van de
werkelijkheid.
De eerste doelstelling van bewustzijn-gebaseerd
onderwijs is het bewustzijn van de leerling te
ontwikkelen tot zijn volledige waarde.
In bewustzijn-gebaseerd onderwijs worden – net als in
het gangbare onderwijs – in hoofdzaak dezelfde vakken
onderwezen, maar de levendige aanwezigheid van de
gemeenschappelijke basis van alle kennis in het
transcendente bewustzijn van de student, maakt een
bijzondere integratie van alle elementen van kennis
mogelijk.
Dit wordt bereikt door toevoeging van de beoefening van
een meditatietechniek aan het lesrooster. Omdat hiervan
met wetenschappelijk onderzoek goede resultaten zijn
vastgesteld, beoefenen de studenten gezamenlijk in de
klas het Transcendente Meditatieprogramma van Maharishi
Mahesh Yogi.
Van deze techniek is gebleken dat het door diepe
lichamelijke rust te bieden aan de studenten de
hersenwerking verbetert, de creativiteit en
intelligentie toenemen en de zelfstandigheid van de
leerlingen groeit.
Ook groeien de studenten in tolerantie, vermindert hun
stress en verbetert hun gedrag, mede doordat hun ethisch
besef op een hoger plan komt. Het onderzoek naar
intelligentie werd o.a. uitgevoerd in Amsterdam.
Klik hier voor meer informatie over dit en ander
onderzoek...
In het onderwijs op basis van bewustzijn wordt de
integratie van alle elementen van kennis op een
stelselmatige wijze tot stand gebracht.
Bij de aanvang van elke les wordt het te behandelen
onderdeel gesitueerd in het totale vakgebied. Met een
plaat, die altijd aan de wand van het klaslokaal hangt,
kan de leerling zich op elk ogenblik bij elk aspect van
het onderricht oriënteren.
Op de plaat worden alle facetten van het vak samen met
het bewustzijn van de leerling afgebeeld en daardoor
ziet deze van meet af aan dat hij de kennis in wezen al
in zijn bewustzijn heeft en hij ervaart dat ook zelf
tijdens de meditatie wanneer de gedachteactiviteit
stilvalt en hij de onbegrensdheid, het geluk en de
alomvattendheid van transcenderen ervaart. De boom van
alle kennis is in zaadvorm aanwezig in zijn diepste
geest. Door te mediteren voor de les begint, ervaart de
leerling al een zekere vertrouwdheid met het grote
geheel voor hij de details gaat bestuderen.
Naast elk hoofdpunt, verwoord in de taal van het
vakgebied, wordt de overeenkomstige wetmatigheid in het
dagelijks leven weergegeven in gewone, alledaagse taal,
zodat het verband en de relevantie duidelijk worden aan
de student. Er bestaan universele natuurwetten die zowel
in de mensenwereld gelden als in de wetenschap. Een
voorbeeld: iemand die een straat oversteekt, zal meer
afbuigen van zijn oorspronkelijke weg naarmate het
verkeer op de weg dichter is. Evenzo houdt de mate van
richtingsverandering van licht in een glasplaat verband
met de dichtheid ervan (brekingscoëfficiënt van glas,
zie de figuur). Dit is zijn aspecten van de wet van
kleinste actie die natuurkundige processen bestuurt en
ook de gedragingen van mensen: met zo min mogelijk
moeite zoveel mogelijk bereiken.
Tijdens de les moet de docent in het vedisch onderwijs
er ook steeds voor zorgen elke gedachte te illustreren
met talrijke concrete voorbeelden. Dit maakt de lessen
levendig en boeiend en verplaatst de aandacht van de
leerling heen en weer tussen abstracte en concrete
waarden. Hierdoor wordt zijn bewustzijn geoefend in
flexibiliteit en in het vermogen veel te omvatten en te
integreren.
De grote betekenis van dit hele onderwijssysteem – en
dat is wat het zo aantrekkelijk maakt voor leerlingen en
leerkrachten – is dat het in de eerste plaats een
ontdekkingstocht vormt naar het wezen van de student
zelf, dat het helemaal gericht is op een natuurlijk
ontwaken van de innerlijke rijkdom die in het bewustzijn
van elke leerling sluimert.
De vrucht van alle kennis is het vermogen om spontaan te
handelen in overeenstemming met de natuurwetten die het
leven besturen. Wanneer de leerling afgestemd raakt op
zijn innerlijk, waar de bron van de natuur zetelt, hoeft
hij geen grote inspanning te leveren om zijn doel te
bereiken. Dan overtreedt hij geen natuurwetten en
daardoor wordt er geen basis meer geschapen voor
problemen, vergissingen en mislukkingen in het leven.
Of zoals Maharishi zegt: “De vrucht van kennis is het
vermogen om een leven zonder vergissingen te leiden, een
dagelijks leven in harmonie met alle natuurwetten, met
uit zichzelf het vermogen om alles goed te doen en alles
te bereiken wat men wil.
Door de aandacht naar binnen te richten en het
bewustzijn te verruimen tot onbegrensdheid is het
mogelijk alles te weten en te bereiken wat je maar wilt.
Een mens is pas waarlijk onderlegd als hij in staat is
de natuur in beweging te brengen.”
Zo iemand zal zijn leven lang een wijs en waardig lid
zijn van de maatschappij. En wijze mensen zijn de beste
garantie voor een goede toekomst. |